EL CASTELL DE SAUMUR

CASTELL DE SAUMUR

Aquesta escena de la verema al peu del castell de Saumur és una de les miniatures

que, iniciada pels Limbourg, va ser acabada, segons alguns autors, per
Jean Colombe. Uns altres, en canvi, han volgut veure la mà de Barthélemy Van
Eyck en la part de la vinya.
Les dues parts de la miniatura es distingeixen clarament per la tonalitat del
colorit, el traç de la pinzellada i l’estil dels personatges. Els dos terços
superiors són indubtablement dels Limbourg. S’aprecia no només en l’estil,
sinó també perquè les miniatures es començaven pels fons, el cel, el
paisatge i la decoració arquitectònica, i només després es treballaven els primers
plànols, les figures i finalment els detalls de la fisonomia.
El castell de Saumur pertanyia a un nebot del Duc de Berry, el Duc
Luis II d’Anjou. Aquí veiem el castell alçant cap al firmament les seves imponents
xemeneies i els seus penells rematats per una flor de lis daurada. El dibuix
és de línies fermes, vigoroses i acusades, i la cura del detall és minuciós.
A més, el realisme és absolut, fotogràfic: el campanar de l’església, a l’esquerra
del tot; després una xemeneia monumental i finalment l’entrada a la
fortalesa amb un pont levadizo per on surt un cavall.
L’escena de la verema, no obstant això, va ser realitzada per Barthélemy Van Eyck
o Jean Colombe -no hi ha uniformitat de criteri entre els especialistes- sobre un
esbós previ dels Limbourg. S’observen els treballs de recol·lecció en el cé-
lebre vinyer d’Anjou; dones, joves desenfadats, serfs de la gleva tallen
i dipositen la vinya en cistelles i en carretes. Una mula, estratègicament situada
davant la tanca, sembla marcar amb gran exactitud la frontera entre la pintura de
Limbourg i l’altre mestre. La bucòlica escena, dominada per l’aeri castell,
és una de les més pintoresques i belles del còdex.

Deixa un comentari